Stężenie homocysteiny we krwi

Czy należałoby sprawdzić, jaki masz poziom homocysteiny we krwi? Raczej nie. Takie badanie jest trudne do przeprowadzenia i kosztowne. Zdecydowanie łatwiej jest postarać się o to, by codziennie otrzymywać odpowiednią ilość folianów. Jeśli poziom homocysteiny jest wysoki, foliany obniżą go. Taka jest reguła, zatem odpowiedni poziom folianów we krwi sprawi, że stężenie w niej homocysteiny nie będzie zbyt wysokie.

Czytaj dalej »

Starzenie się naczyń tętniczych

Bez niedopowiedzeń – jesteśmy tak młodzi, jak nasze tętnice. Starzenie się naczyń tętniczych jest najważniejszym czynnikiem w całym procesie starzenia. Jeśli nie zadba się o własne tętnice, dochodzi do ich zatkania przez odkładający się tłuszcz, co sprawia, że do komórek naszego organizmu dociera mniej substancji odżywczych i tlenu. Kiedy tak się dzieje, nie tylko nasz układ sercowo-naczyniowy, ale i cały organizm starzeje się szybciej. Choroby układu sercowo-naczynio- wego to czołowy zabójca dorosłych Amerykanów, doprowadza do zgonu ponad czterdzieści procent naszej populacji. Na choroby tego układu cierpi ponad połowa z nas. Osoba z wysokimi wartościami ciśnienia tętniczego (to jest powyżej 140/90 mm Hg) jest w istocie starsza nawet o dwadzieścia pięć lat niż wówczas, gdyby jej ciśnienie było niskie (to jest 115/76 lub mniej). Im lepiej dbasz o własne tętnice, tym jesteś młodszy. W książce tej przedstawiliśmy cały zestaw działań, których warto się podjąć – od przyjmowania kwasu foliowego, do stosowania nici dentystycznej – bo takie właśnie zachowania sprawią, że tętnice będą zdrowsze i młodsze, a to spowoduje, że będziesz czuł się silniejszy i zdrowszy.

Czytaj dalej »

Stając się wciąż młodszym

Od czasu, kiedy opracowałem program RealAge, nie byłem w stanie usiedzieć spokojnie. Opowiadałem o programie i lekarzom, i zwykłym ludziom w całym kraju. Zachęcałem pacjentów do zastosowania programu komputerowego RealAge i byłem świadkiem, jak podejmowali decyzję, by zacząć wreszcie kontrolować swój proces starzenia się. Uczestniczyłem w imprezach urodzinowych, które przebiegały pod hasłem „o lata młodszy” i widziałem na własne oczy, jak z roku na rok ci ludzie młodnieją. Mimo że program spotkał się głównie z pozytywnym oddźwiękiem, miał i swoich oponentów. Czasem po prezentacji programu RecdAge słyszałem gniewne pomruki: „My, Amerykanie, nie potrafimy szanować podeszłego wieku. Wciąż tylko młodość, młodość, młodość”. Taka krytyka bardzo mnie smuciła i sprawiała, że czułem się zawiedziony. Ukazywała ona bowiem, że nie potrafiłem tak przekazać swojej idei, by stała się dla każdego zrozumiała.

Czytaj dalej »

Przyjmowanie folianów

Kromka białego chleba zawiera tylko 6 mcg folianów, a zielona sałata – 2 mcg. Zwykle wraz z pokarmem przyjmujemy na dobę 275 mcg folianów, więc aby codziennie przyjmować 675 mcg – czyli dawkę najsilniej hamującą efekty starzenia – powinieneś w suplementacji przyjmować 400 mcg tej substancji, Jeśli starasz się pokryć całe zapotrzebowanie na foliany dietą, powinieneś ich przyjmować nawet wiecej – aż 1100 mcg – ponieważ organizm jest w stanie wchłonąć jedynie połowę tego, co jest dostarczane wraz z pokarmem. I tak, przykładowo, 700 mcg folianów w diecie ma tę samą siłę działania, co 400 mcg kwasu foliowego pochodzącego z suplementacji. Proszę się nie obawiać przedawkowania folianów. Do zatrucia może dojść jedynie wówczas, gdy codziennie przyjmuje się ponad 1500 mcg tej substancji.

Czytaj dalej »

Prawdziwy wiek: początki pomysłu cz. II

Powtarzanie mu, by rzucił palenie nie odnosiło najmniejszego skutku. (Prawdę powiedziawszy przez lata, niemal codziennie, dzwoniłem do niego i pytałem, czy już zerwał z nałogiem. Odpowiedź brzmiała niezmiennie: „nie”).

Czytaj dalej »

Powstrzymać miażdżycę naczyń: udrożnij własne tętnice cz. II

Wszyscy jesteśmy w stanie zrobić parę posunięć, dzięki którym nasze naczynia pozostaną dłużej młode. W następnych rozdziałach tej książki piszę o tym, że przyjmowanie jednej tabletki aspiryny dziennie jest szybkim i wymagającym niewiele wysiłku działaniem, które spowalnia starzenie się naczyń tętniczych, i niemal każdy może wprowadzić do rutyny swojego dnia połknięcie tabletki aspiryny. W rozdziale siódmym dowiesz się, w jaki sposób witamina C i E chroni Twoje tętnice. Przyjmowanie obu tych substancji w polecanych dawkach może sprawić, że Twój organizm odmłodnieje nawet o sześć lat. Z pewnością powinieneś przeczytać w tej książce fragment o folianach (w rozdziale 7.), wiadomo bowiem, że regularne przyjmowanie folianów zapobiega odkładaniu się lipidów w ścianie naczyniowej. Z rozdziału poświęconego układowi immunologicznemu zapamiętaj, jak ważne jest mycie zębów i używanie nici dentystycznej po to, by uniknąć chor rób przyzębia. Bakterie, które powodują choroby przyzębia, jak się sądzi, prowokują odpowiedź immunologiczną, której skutkiem jest zapalenie i obrzęk ściany naczyń tętniczych. W takim obszarze zmienionej ściany naczyń z łatwością zaczynają się odkładać substancje tłuszczowe, ułatwiony jest zatem postęp miażdżycy.

Czytaj dalej »

Palenie i inne jego skutki postarzające

I jakby jeszcze było mało chorób układu krążenia, nowotworów złośliwych i rozedmy płuc, paleniu można przypisać również inne skutki, które przyspieszają procesy starzenia. Na przykład, ze względu na to, iż osoby palące mają zmniejszoną odporność na choroby, wielokrotnie częściej od osób niepalących zapadają na infekcje dróg oddechowych. U osób palących dwukrotnie częściej niż u palaczy występuje impotencja lub niemożność przeżywania orgazmu. Osoby palące odczuwają też słabiej przyjemność, jaka płynie z bodźców seksualnych. U osób, które palą dużo, obserwuje się przyspieszoną degenerację tkanki mięśniowej, dwa i pół raza częściej w starszym wieku u osób palących występują choroby oka. U osób palących ryzyko zachorowania na cukrzycę jest dwukrotnie większe niż u osób niepalących, a jeśli choroba nie jest właściwie kontrolowana, organizm starzeje się w dwakroć szybszym tempie niż w stanie prawidłowym (zapoznaj się z rozdziałem dwunastym). U pacjentów z zaburzeniami funkcji tarczycy niewielkiego stopnia (a jest to ponad 10% populacji amerykańskiej) palenie dużych ilości tytoniu może wywołać niedomogę tarczycy, powodować groźny wzrost stężenia cholesterolu w surowicy krwi, co jeszcze przyspiesza tempo starzenia się naczyń tętniczych.

Czytaj dalej »

Osteoporoza

Osteoporoza jest chorobą polegającą na utracie masy kostnej. Wraz ze starzeniem się organizmu, kość zaczyna tracić wapń i staje się coraz słabsza. Czemu tak się dzieje? W organizmie jest przechowywany nadmiar wapnia aż do osiągnięcia trzydziestego roku życia, właśnie w tym czasie kości są najgęstsze. Po tym czasie organizm przestaje zatrzymywać dodatkowe ilości wapnia. Zatem musisz dostarczać organizmowi dzień w dzień niezbędną ilość wapnia, w przeciwnym razie zaczniesz tracić zapasy tego pierwiastka z kości. Po prostu wyobraź sobie swój szkielet jako konstrukcję domu. Kości to konstrukcja podtrzymująca ciało. Martwisz się, gdy Twój drewniany dom zostanie opanowany przez termity: dziurawią one elementy nośne domu. przez co konstrukcja staje się tak słaba, że w końcu może się zapaść. Kiedy Twój organizm zaczyna tracić z kości zapasy wapnia, szkielet staje się coraz słabszy, aż wreszcie zaczyna zachowywać się tak, jak szkielet nośny budynku, który został podziurawiony przez termity. I oto – stało się. Dochodzi do złamania. A złamana kość, szczególnie złamana szyjka kości udowej, jest zjawiskiem, które bez wątpienia znacznie Cię postarza. Jeśli zostaniesz unieruchomiony na sześć miesięcy lub dłużej, możesz jedną trzecią lub więcej stracić w latach to, co zarobiłeś prowadząc zdrowy tryb życia. Każdego dnia, gdy jesteś pozbawiony ruchu, starzejesz się.

Czytaj dalej »

Ośrodek w mózgu

W miarę postępu prac rodziły się wciąż nowe pytania. Chciałem wiedzieć jeszcze więcej o wzajemnych powiązaniach między gruczołami wytwarzającymi hormony a układem immunologicznym, chciałem poznać przyczynę istnienia tychże powiązań i zidentyfikować centralny ośrodek regulacyjny.

Czytaj dalej »

Ośrodek w mózgu – dalszy opis

Prowadziłem więc dalsze obserwacje, by odkryć przyczyny tych tak bardzo odmiennych reakcji na identyczne oddziaływanie (podawałem zawsze tę samą dawkę ekstraktu). Na pewnym etapie doznałem olśnienia. Te myszy, u których wystąpiła wyraźna poprawa, otrzymywały ekstrakty mózgowe w godzinach popołudniowych, te zaś. u których nie obserwowaliśmy zmian, dostawały je rano. Ta obserwacja skierowała moją uwagę na naturalne rytmy biologiczne – dobowe i okresowe fluktuacje wydzielania hormonów, które sterują wszelkimi cyklami życiowymi i zwierząt, i ludzi. Moje laboratorium wydawało się idealnym miejscem do tego typu rozważań. Wspaniałe alpejskie krajobrazy skłaniały do refleksji na temat uzależnienia człowieka od naturalnego cyklu przyrody. Byliśmy tu, wśród niedostępnych gór, cząstką natury, a jednocześnie dysponując wiedzą i nowoczesną aparaturą mogliśmy odkrywać jej tajemnice. W takim otoczeniu bardzo wyraźnie odbiera się zmiany sezonowe – zarówno zwierzęta żyjące na wolności, jak i te hodowane w laboratorium były silnie uzależnione od pór roku. Już czterysta lat przed naszą erą Hipokrates wyrazi! przekonanie, że studenci medycyny powinni w pierwszym rzędzie uczyć się o zmianach sezonowych oraz ich wpływie na życie ludzi i zwierząt. Według Hipokratesa cykle życiowe związane z porami roku wywierają olbrzymi wpływ na stan zdrowia cielesnego i psychicznego, skoro więc lekarz nie będzie sobie zdawał sprawy z tego zjawiska, nie będzie też w stanie zrozumieć, co dzieje się z jego pacjentem. Nauka potwierdziła to, co Hipokrates wyczuwał instynktownie. Analiza próbek krwi wykazała, że poziom różnych hormonów znacznie się waha w zależności od pory roku, a nawet ulega zmianie z godziny na godzinę w cyklu dobowym. Owe zmiany rzutują wyraźnie na obserwowane cykle życiowe zwierząt i ludzi. Dlatego też zacząłem się zastanawiać, czy dobowe zróżnicowanie produkcji różnych hormonów nie wywiera także wpływu na stan układu immunologicznego. Może ta zależność wyjaśniłaby, dlaczego u myszy otrzymujących ekstrakty w godzinach wieczornych następowała tak znaczna poprawa w porównaniu ze zwierzętami, którym wstrzykiwano ekstrakty rano. A ponieważ już wiedziałem, że układ immunologiczny jest ściśle powiązany z funkcjonowaniem gruczołów sterujących wzrostem i reprodukcją, dlatego uznałem za raczej oczywiste, iż cykliczność pracy owych gruczołów może również oddziaływać na ten układ.

Czytaj dalej »

Nawyk palenia

Po pierwszych dwóch miesiącach niepalenia już możesz świętować to, że stałeś się o cały rok młodszy. Po pięciu miesiącach przestajesz się męczyć z powodu rzucenia palenia, zmniejsza się głód nikotynowy, a Ty zaczynasz się czuć zdecydowanie lepiej. Układ immunologiczny zaczyna działać sprawniej. Rzadziej się przeziębiasz, rzadziej też masz inne rodzaje infekcji dróg oddechowych. Twój zysk to dwa lata. Po ośmiu miesiącach Twoje płuca staną się czystsze, poprawi się wydolność fizyczna. Po roku niepalenia będziesz o trzy lata młodszy. Czy nie jest to ogromny sukces? Trzy lata odzyskane w rok. Po dwóch latach prawdopodobieństwo wystąpienia u Ciebie zawału serca i udaru mózgu wyraźnie się zmniejszy, a po pięciu latach bez papierosa tempo starzenia się naczyń tętniczych wróci niemal do stanu osoby, która nigdy nie paliła. Ryzyko zachorowania na nowotwór złośliwy i ryzyko wystąpienia innych przejawów upośledzonej odporności zmniejszy się do tego poziomu, jaki obserwujemy u osób niepalących. Można ująć to jeszcze inaczej: jeśli zdecydujesz się przestać codziennie wypalać paczkę papierosów, będziesz odzyskiwał po jednym roku życia [będziesz miał zatem okazje świętować imprezy pt. „o jeden rok młodszy”) w drugim, piątym, ósmym, trzynastym, dwudziestym drugim, trzydziestym drugim i sześćdziesiątym miesiącu od wypalenia ostatniego papierosa.

Czytaj dalej »